Medlemsblad nr. 11 2026
Regjeringskvartalet er gjenåpnet. Statsministeren og enkelte departement er nå på plass og skal finne seg til rette i de nye byggene og den restaurerte høyblokka. Statsminister Jonas Gahr Støreforetok den offisielle åpningen 13. april, med et elegant foredrag om statsforvaltningens historie og rolle i et fritt Norge. Det var et lydhørt publikum som hadde funnet veien til Johan Nygaardsvolds plass – vårt nye «bygulv» – prydet med stein donert og samlet inn fra kommuner og andre aktører over hele landet. Foruten statsministerens tale bidro Forsvarets stabsmusikkorps med en nyskrevet fanfare for regjeringskvartalet, No. 4 sang «Lite og stort», og elever fra Edvard Munch videregående skole, som er naboskole til regjeringskvartalet, ga sin åpningsgave i form av sang- og dansenummeret «Mercy, mercy, mercy».
Hammersborg er et sentralt byrom i vår bydel. Det er viktig at uteområdene er åpne, og at utsmykninger og kunstverk er tilgjengelige for alle. Stor takk til KRONO som har bidratt til dette. Byggetrinn 2 er i gang, men det er å håpe at R5, Akersgata 57–63 og R6 i Teatergata/ Keysers gata fortsatt kan benyttes av departementene, slik at byggetrinn 3 kan stoppes. Det er viktig at mest mulig areal forblir åpent mellom bygningene og rundt byggene til den gamle bebyggelsen, så det blir et hyggelig byrom for folk flest som ferdes i området. Dette medlemsbladet er historielagets 11. utgivelse. I år har vi planlagt å utgi to medlemsblad, som blir sendt til alle medlemmer og som legges i sin helhet på vår hjemmeside www.sthanshaugenhistorielag.no. Der kan dere også lese om de fem arrangementene vi allerede har gjennomført i 2026.
Fjoråret skilte seg ut ved at vi markerte vårt 10-års jubileum med én større utgivelse om bydel St. Hanshaugen, et hefte på 172 sider som har fått positiv mottakelse. Stor takk til alle våre bidragsytere! Jubileumsheftet er den eneste utgivelsen vi har satt en pris på og fått hjelp til å selge. Det kan fremdeles kjøpes i Norli Per Magnussen på St. Hanshaugen, i Adamstuen Antikvariat og Bislet Bok i Thereses gate, i Oslo Bymuseum, hos Oslo Guideforening og direkte fra historielaget.
Vi takker og presenterer våre «salgssteder» i dette nummeret.
I dette nummeret kan dere også lese om historien til Ringnesslottet, den spennende historien om Holberg-maleriene i Centralteatret og Aleksander Breiby Herseths fortelling om revyviser og revy-scenenes betydning under okkupasjonen. Historien bak to blå skilt, et fra Maltheby og et om «Sulpen» har vi også med. Og en liten quiz til slutt. Stor takk til alle bidragsytere, og velkommen til deg som vil bli det!